Kdy může cestovní kancelář odstoupit od smlouvy, resp. zrušit zájezd?
Cestovní kancelář je na rozdíl od zákazníka, který je oprávněn odstoupit od smlouvy prakticky kdykoli před zahájením zájezdu, oprávněna odstoupit od smlouvy pouze tehdy, byl-li zájezd zrušen, nebo pokud zákazník porušil svoji povinnost. Důvody zrušení zájezdu přitom mohou být rozličné a pořadatel se může rozhodnout zrušit zájezd i bez udání důvodu. S různými důvody zrušení zájezdu jsou ale následně spojeny různé povinnosti.
Zákon rozlišuje mezi třemi důvody zrušení zájezdu:
- zrušení zájezdu pro nedosažení určitého počtu zákazníků, jímž bylo uskutečnění zájezdu podmíněno
- zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci
- zrušení zájezdu z jakéhokoli jiného důvodu.
Ve všech třech výše uvedených případech je pořadatel povinen nabídnout zákazníkovi náhradní zájezd celkově odpovídající alespoň tomu, co bylo původně ujednáno, pokud je to v pořadatelových možnostech. Dohodnou-li se strany na náhradním zájezdu, pořadatel není oprávněn zvýšit jeho cenu, i když je náhradní zájezd vyšší jakosti. Pokud bude náhradní zájezd naopak nižší jakosti než zájezd původně sjednaný, pořadatel zájezdu je povinen vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Zrušil-li pořadatel zájezd ve lhůtě kratší 20 dnů před jeho zahájením, je povinen uhradit zákazníkovi navíc penále ve výši 10% z ceny zájezdu, přičemž zákazníkův nárok na náhradu škody tím není nikterak dotčen. Právě uvedená věta však neplatí, jestliže pořadatel prokáže, že ke zrušení zájezdu došlo v souvislosti s nedosažením minimálního počtu zákazníků nebo vzhledem k vyšší moci.
Co se týče odstoupení od smlouvy z důvodů porušení povinnosti ze strany zákazníka, pořadatel není v takovém případě povinen nabídnout zákazníkovi náhradní zájezd, hradit mu škodu ani mu platit penále.
Článek byl vypracován ve spolupráci s advokátní kanceláří Holubová advokáti s.r.o.
Zobrazeno: 4580x