Madurodam - Nizozemsko, Haag
Základní informace
Madurodam je jedna z nejslavnějších nizozemských turistických atrakcí, v níž jsou vystaveny modely nejznámějších staveb této země.
9. února 1945 zemřel v koncentračním táboře Dachau na tyfus devětadvacetiletý poručík George John Lionel Levy Maduro. Po skončení druhé světové války se jeho rodiče rozhodli uctít památku svého syna a věnovali 100 000 guldenů na stavbu „usměvavého města“, které by jim jejich syna připomínalo. Jako sídlo tohoto válečného památníku, zvaného Madurodam, zvolili den Haag.
Malá výstavka modelů nizozemské architektury byla otevřena 2. června 1952. Davy zájemců se sem však jen hrnuly, a tak mohla být expozice rozšiřována o nové stavby. Část výdělku majitelé věnovali na provoz Studentského sanatoria, v němž se léčili mladí lidé nakažení tuberkulózou, a dnes je zisk stále rozdělován mezi organizace pracující s mládeží. Madurovi rodiče se již od počátku snažili, aby tato atrakce byla skutečným městem. Měla proto svou městskou radu, kterou tvořilo 22 středoškoláků, i svého starostu. Tuto čestnou funkci jako první zastávala čtrnáctiletá princezna Beatrix.
Všechny stavby Madurodamu jsou postaveny v měřítku 1:25, přičemž na to, že zmenšenina odpovídá originálu, dohlíží množství odborníků. Na ploše 18 000 m² si tak dnes mohou návštěvníci prohlédnout řadu kostelů, Rijksmuseum, budovy vlády Binnenhof, Královský palác v Amsterdamu, ale i sýrový trh, letiště Schiphol či protipovodňovou hráz Maeslantkering. Opomenuto tu nebylo ani rotterdamské zoo Blijdorp, zábavní park Efteling či polder s moderní obytnou čtvrtí. Nakouknout lze i na dění na zámořské lodi, ale vyzkoušet je možné i roli hlídače hráze a strojvůdce či navigovat loď při proplouvání zdymadlem. Oblíbené je i hašení požáru a množství dalších interaktivních činností. Vše ožívá díky 66 000 lidských postaviček, po silnici se prohání 14 000 osobních aut, v ulicích je možné vidět 5 tramvajových souprav, 5 236 stromů a na polích 30 000 cibulových rostlin.
O park se stará 35 stálých zaměstnanců, jejichž úkolem je udržovat vše funkční a v pořádku. Že se nejedná o úkol jednoduchý, dokazuje i fakt, že jedno osobní auto tu ročně ujede kolem 14 000 kilometrů a vše osvětluje 50 000 světel.