Menai Suspension Bridge - Wales
Základní informace
Menaiský závěsný most je řetězový most přes Menaiskou úžinu, který roku 1826 poprvé v historii spojil ostrov Anglesey s „pevninou“ Walesu.
Jak vypadala doprava před stavbou mostu
Největší příjem na ostrově Anglesey pocházel vždy z prodeje skotu. Aby však mohli místní sedláci svá stáda prodat, museli je dostat na trhy do Walesu, případně až do Londýna. To však znamenalo, že zvířata musela přeplavat nepředvídatelnou a nebezpečnou Menaiskou úžinu. Není divu, že při tomto plavení ztratili chovatelé mnoho kusů dobytka.
Lidé úžinu překonávali na lodích, které však také nezaručovaly příliš bezpečí. K jedné z největších tragédií tu došlo roku 1785, kdy se potopila loď převážející 55 cestujících. Přežil jen jeden.
Impulsem k postavení mostu přes úžinu však nebyla bezpečnost tamějších obyvatel, ale fakt, že roku 1800 vznikla unie Velké Británie a Irska a najednou se objevila potřeba kvalitního a rychlého spojení mezi Dublinem a Londýnem. Lodě z Dublinu připluly na nejzápadnější cíp Anglesey, zvaný Holyhead, cestující přejeli přes ostrov a pak místo nebezpečné plavby přes úžinu ji mohli překonat pohodlně po mostě.
Stavba Menaiského závěsného mostu
Jeho návrhem byl pověřen skotský inženýr Thomas Telford, který se zde musel vyrovnat hned s několika problémy: most musel být natolik vysoký, aby jím za nejvyššího přílivu propluly 30 metrů vysoké lodě, ale kvůli rychle proudící vodě a pískovému podloží nebylo možné bezpečně ukotvit pilíře. Zvolil proto netradiční řešení závěsného mostu. Ty se sice v té době již stavěly, ale jen malé a Telfordovo řešení bylo opravdu převratné a představovalo krok do neznáma.
Roku 1819 nicméně stavba začala. Nejprve byly postaveny na krajích úžiny dvě věže z vápence těženého v nedalekém Penmonu, na něž se o pět let později zavěsilo šestnáct řetězů. Že se nejednalo o snadnou práci, dokazuje i fakt, že hlavní z řetězů sestával z 935 ok, jeho délka dosahovala 176 metrů a vážil 23,5 tun. Upevňovat jej muselo sto padesát mužů, povzbuzovaných zvuky bubnů a píšťal.
Most byl oficiálně otevřen roku 1826, ale jeho úzká dřevěná vozovka musela být po vichřici o deset let později nahrazena ocelovými deskami.
Rada: Nejkrásnější pohled na Menaiský závěsný most je z mostu Britannia, který Menaiskou úžinu překlenul roku 1850.