Pojištění storna - ano či ne?
Pojištění na storno zájezdu Vám může zachránit poměrně dost peněz a tak je dobré mu věnovat náležitou pozornost. Občas bývá zahrnuto v ceně zájezdu a není třeba nic řešit. Často ale figuruje mezi příplatky v rámci komplexního cestovní pojištění a Vy budete zvažovat, zda si za něj připlatit nebo ne. V závislosti na délce zájezdu a na cílové destinaci se cena pojištění pohybuje nejčastěji v řádech stokorun.
Pojištění na storno zájezdu využijete v případě odhlášení ze zájezdu. Pořádající cestovní kancelář Vám bude v takovém případě účtovat storno poplatek. A právě ten Vám z větší části uhradí pojišťovna, pokud budete mít uzavřené pojištění na storno zájezdu. Důležité je říci, že se pojištění nevztahuje na libovolný důvod odhlášení, ale musí to být důvod závažný, který je uvedený v pojistných podmínkách pojišťovny. Zpravidla se pojištění na storno zájezdu vztahuje na:
- onemocnění či úraz Vás nebo spolucestující osoby
- onemocnění či úraz rodinného příslušníka, kterému musíte zajistit potřebnou péči
- úmrtí v rodině
- značnou škodu na majetku způsobenou živelnou událostí nebo trestním činem
- podání žádosti o rozvod, pokud manželé cestují spolu
- obdržení nečekané výpovědi z důvodu organizačním změn na pracovišti
Přesnou definici událostí, na které se vztahuje pojištění storna zájezdu ale vždy najdete ve zmíněných pojistných podmínkách pojišťovny. Pojišťovny zpravidla vyplácí 80% stornopoplatků. Ukažme si pár ilustrativních příkladů výpočtu.
1. Zákazník zruší svou účast 2 dny před odjezdem a CK účtuje 100% storno poplatek z ceny 10.000 Kč.
Zaplatili jste: 10.000 Kč
CK Vám vrátí: 0,–
Pojišťovna Vám vrátí: 80% z 10.000 Kč = 8.000 Kč
Přicházíte o: 2.000 Kč
2. Zákazník zruší svou účast 10 dnů před odjezdem a CK účtuje 80% storno poplatek z ceny 10.000 Kč, to je 8.000 Kč.
Zaplatili jste: 10.000 Kč
CK Vám vrátí: 10.000 – 8.000 = 2.000 Kč
Pojišťovna Vám vrátí: 80% z 8.000,– = 6.400 Kč
Přicházíte o: 1.600 Kč
3. Zákazník zruší svou účast 25 dnů před odjezdem a CK účtuje 30% storno poplatek z ceny 10.000 Kč, to je 3.000 Kč.
Zaplatili jste: 10.000 Kč
CK Vám vrátí: 10.000 – 3.000 = 7.000 Kč
Pojišťovna Vám vrátí: 80% z 3.000,– = 2.400 Kč
Přicházíte o: 600 Kč
Pojišťovny většinou uplatňují spoluúčast klienta 500 korun. To znamená, že ve chvíli, kdy budete přicházet o méně než 500 korun, pojišťovna plnění poníží tak, abyste skutečně přišli o 500 korun.
4. Zákazník zruší svou účast 50 dnů před odjezdem a CK účtuje 10% storno poplatek z ceny 10.000 Kč, to je 1.000 Kč.
Zaplatili jste: 10.000 Kč
CK Vám vrátí: 10.000 – 1.000 = 9.000 Kč
Pojišťovna Vám má vrátit: 80% z 1.000 Kč = 800 Kč
Pojišťovna uplatní spoluúčast 500 korun: vrátí Vám jen 500 Kč
Přicházíte o: 500 Kč
Ještě jeden příklad s cenou zájezdu 900 korun.
5. Zákazník zruší svou účast 1 den před odjezdem a CK účtuje 100% storno poplatek z ceny 900 Kč, to je 900 Kč.
Zaplatili jste: 900 Kč
CK Vám vrátí: 0 Kč
Pojišťovna Vám má vrátit: 100% z 900 Kč = 900 Kč
Pojišťovna uplatní spoluúčast 500 korun: vrátí Vám jen 400 Kč
Přicházíte o: 500 Kč
Z toho vyplývá, že u zájezdů s cenou do 500 korun, nemá smysl pojištění uzavírat, případně uplatňovat. U ceny nad 500 korun je to na Vás, jaká částka je pro Vás postradatelná. Osobně bychom pojištění storna uplatňovali u zájezdů nebo storno poplatku ve výši od 1.000 korun. Čím bude zájezd dražší, tím důležitější je mít pojištění storna.
Ještě dodáváme, že uvedené příklady jsou ilustrativní. Vždy záleží na pojistných podmínkách pojišťovny a na výši storno poplatků cestovních kanceláří tak, jak jsou definované v jejich všeobecných podmínkách. Těm prosím při koupi zájezdu a při zvažování odhlášení ze zájezdu věnujte pozornost.
Jak uplatnit pojištění storna zájezdu.
Pro uplatnění storna zájezdu budete muset dát dohromady několik dokumentů, které pošlete na adresu příslušné pojišťovny. To se opět může lišit u jednotlivých pojišťoven a cestovních kanceláří, ale zpravidla to bývá:
- vyplněný formulář pojišťovny (poskytne Vám CK/CA)
- zpráva od lékaře, úmrtní list apod., zkrátka doložení důvodu storna
- vypořádání storna ze strany cestovní kanceláře (poskytne Vám CK)
- kopii smlouvy o zájezdu
- potvrzení o úhradě zájezdu (výpis z účtu, příjmový doklad apod.)
- všeobecné podmínky pořádající cestovní kanceláře
Pojištění storna (ostatně i běžné cestovní pojištění) je uzavřeno mezi Vámi a pojišťovnou. Cestovní kancelář je jen zprostředkovatel pojištění a nemá žádné pravomoci zasahovat do jeho řešení nebo ovlivňovat rozhodnutí pojišťovny. Podle našich zkušeností trvá vyřízení storna ze strany pojišťovny zhruba jeden měsíc.
Zobrazeno: 3909x