Švýcarská železnice
Švýcarská železnice: Vydejte se poznávat Švýcarsko po kolejích
Chcete-li si ze Švýcarska odvézt ty nejkrásnější možné zážitky, nastupte do vlaku! Švýcarsko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, a tak je malá alpská zemička kolejemi doslova protkaná. Cesty vlakem tu představují jeden z nejlepších možných způsobů poznávání a velké oblibě se těší zejména panoramatické vlaky projíždějící úchvatnou přírodou s vyhlídkami na alpské štíty a ledovce.
Švýcarská železniční síť má délku více než 5200 km. Jejím hlavním provozovatelem jsou Švýcarské spolkové dráhy (SBB, Schweizerische Bundesbahnen), kromě nich však v zemi funguje také několik menších soukromých železničních společností, jejichž vozy jezdí po přibližně 40 % zdejší železniční sítě. Mezi největší a nejznámější z nich patří systém železnic Jungfraubahnen nebo společnost Rhätische Bahn, vypravující mimo jiné dva z nejoblíbenějších panoramatických vlaků, Ledovcový expres a Bernina Express.
I přes zdánlivou roztříštěnost funguje dopravní systém ve Švýcarsku na jedničku. Vlaky jsou moderní, čisté a pohodlné a jezdí s pověstnou švýcarskou přesností. Velkou výhodu pro cestující představuje také návaznost vlakových linek na další spoje, ať již jde o prostředky městské hromadné dopravy, autobusy, lanovky nebo lodě. Ze statistik vyplývá, že cestující ve švýcarských vlacích patří k těm nejspokojenějším v celé Evropě.
Pro turisty, kteří během své návštěvy Švýcarska plánují využívat jízdu vlakem, představuje jednu z nejvýhodnějších možností cestování na tzv. Swiss Pass. Jízdenka s různou dobou platnosti, během níž můžete neomezeně cestovat nejen vlakem, ale i ostatními dopravními prostředky, jejichž seznam dostanete k dispozici společně s jízdenkou. Se Swiss Passem máte navíc vstup zdarma do stovek muzeí a galerií. Rozhodnete-li se využít oblíbené panoramatické vlaky nebo si zajet na některou z nejvýše položených stanic v zemi, umožní vám Swiss Pass získat výrazné slevy na jízdném.
Historie švýcarské železniční dopravy
Je skutečně pozoruhodné, že se zrovna Švýcarsko vyšvihlo na evropskou železniční velmoc. Přírodní podmínky tomu totiž vůbec nenahrávají, vezmeme-li v úvahu, že plné dvě třetiny území zabírají horské masivy a alpské čtyřtisícovky. Švýcaři se však v minulosti ukázali být mistry ve výstavbě technicky náročných železničních staveb, ať již jde o mosty a viadukty či tunely ražené přímo v horách a skálách. Bravurně využili také různých typů ozubnic, aby se vlaky mohly dostat do co nejvyšších nadmořských výšek. Zdá se, že žádná přírodní překážka není ve Švýcarsku dost velká na to, aby zamezila výstavbě železnice.
Rozvoj železniční dopravy přitom začal ve Švýcarsku docela skromně. První vlak se na švýcarském území objevil na počátku 40. let 19. století a jednalo se o vlak francouzského dopravce, který jezdil ze Štrasburku do švýcarské Basileje. První ryze švýcarský vlak poprvé vyjel na trasu mezi Curychem a Badenem v roce 1847. A pak už začala – se zpožděním ve srovnání s ostatními vyspělými evropskými státy té doby – doslova švýcarská železniční horečka. Tehdejší technický pokrok a nemalé investované prostředky umožnily v 19. století rychlou výstavbu švýcarské železnice. To, že se to skutečně povedlo, dokazuje mimo jiné fakt, že Švýcaři cestují vlakem téměř nejvíce na světě, před nimi se v žebříčku umísťují pouze Japonci. Denně ve Švýcarsku nasedne do vlaku téměř milion cestujících a každý Švýcar ujede vlakem průměrně více než 2300 kilometrů ročně.
Text a foto: Barbora Klementová, 30. 6. 2017
Autorka je tvůrcem blogu o radosti z cestování www.cestoholik.cz
Zobrazeno: 2959x