Tour Eiffel - Francie, Paříž
Základní informace
Tour Eiffel, neboli Eiffelova věž, je 324 metrů vysoká kovová věž, která se i přes počáteční protesty veřejnosti stala neodmyslitelným symbolem Paříže.
Roku 1889 se v Paříži konala druhá světová výstava a její organizátoři věděli, že musí být výjimečná, neboť země bude zároveň oslavovat výročí sta let od Velké francouzské revoluce. Rozhodli se proto postavit na Champ-de-Mars něco, co by ohromilo celý svět. Z množství plánů pak vybrali návrh Gustava Eiffela na věž z kovových prvků, kterou nosil v hlavně už od svých studií.
Během 26 měsíců pak tři sta dělníků sestavilo podle 5300 výkresů zpracovaných 50 inženýry 11 000 tun těžkou věž, která stojí na čtyřech betonových blocích o velikosti 15×8 metrů.
Dokončení stavby provázela bouře protestů, která vyvrcholila peticí za její demontáž. Zachránil ji až Eiffelův geniální nápad věnovat tuto konstrukci armádě, která ji využila jako důležité centrum radiotelegrafického spojení během první světové války.
Už na počátku 20. století se však objevily i první oslavy železné dámy nad Seinou, mezi nimiž vynikla především originální báseň Guillauma Apollinaira. Roku 1969 se pak Eiffelovka stala národní památkou a dnes je jedním z hlavních turistických cílů v Paříži.
Do prvního poschodí lze vyjít po schodech, nebo vyjet výtahem. Ten jede i do druhého poschodí, ale rozhodnete-li se až sem vyšplhat po schodech, budete jich mít v nohách přesně 704. Do nejvyššího podlaží ve výšce 300 metrů se lze dopravit pouze výtahem. Kromě nádherného výhledu popsaného na orientačních tabulích je možné prohlédnout si tu i Eiffelovu kancelář, již slavný inženýr používal až do své smrti v roce 1923.
Eiffelova věž vždy lákala mnoho jedinců k bláznivým kouskům – na její vrchol vylezlo po kovové konstrukci mnoho horolezců, lidé ji sjížděli na kole, posloužila jako odrazová rampa pro parašutisty, ale také si ji mnoho sebevrahů zvolilo jako místo svého posledního skoku.
V roce 1986 získala věž nové osvětlení, takže její nasvícenou krásu lze obdivovat od setmění do 1.00, a o půlnoci 31. prosince 1999 se poprvé rozblikala. Dnes se lze z této nádhery těšit po západu slunce v každou celou hodinu po dobu pěti minut.
20 000 žárovek a 40 km kabelů, které je propojují, si vyžaduje pravidelnou údržbu, stejně jako nátěr věže. Eiffelova věž se maluje každých sedm let a během 40000 hodin se spotřebuje 60 tun barvy.
Rada od nás: Před vstupem pod Eiffelovou věží musíte projít bezpečnostní kontrolou. Kromě ostrých kovových předmětů, skla a sprejů nesmíte mít u sebe ani konzervy (ať již s jídlem či s pitím). Rozmyslete si také, jestli se chcete nahoru vydat pěšky či využít výtahu, a podle toho se postavte do fronty ke správné noze věže.