Øresundsbroen - Švédsko
Základní informace
Øresundský most je most přes stejnojmennou úžinu mezi Baltským a Severním mořem. Most spojil poprvé od doby ledové Švédsko s největším dánským ostrovem Sjælland.
Po mnoha desetiletích náročných příprav byla dohoda o realizaci této komunikace podepsána roku 1991 a o čtyři roky později mohla být zahájena stavba. Dokončena byla během pěti let – snad díky čtyřem webovým kamerám, jejichž prostřednictvím mohli daňoví poplatníci neustále sledovat pokračující práce online.
Přestože celý projekt nese název Øresundský most, nejedná se jen o most, ale i o 3,5 km dlouhý tunel, vedoucí v průměru 10 metrů pod mořským dnem, umělý ostrov Peberholm o délce 4 km a o 430 metrů dlouhý poloostrov.
Samotný most je s délkou 7845 metrů druhým nejdelším na světě. V nejvyšším místě jeho piloty měří 204 metrů a čtyřproudová dálnice s železnicí v nižším patře dosahuje výšky 57 metrů nad hladinou.
Unikátní stavbu slavnostně otevřeli 4. července 2000 dánská královna Margrethe II. a švédský král Karel XVI. Gustav, přičemž nezapomněli zdůraznit, že díky ní se cesta z Kodaně do Malmö zkrátila na 35 minut. Ještě předtím v červnu se zde však konal půlmaraton Bridge Run, kterého se zúčastnilo 79 tisíc běžců.
I když tu každý den projede kolem 17 000 automobilů a 280 vlaků, miliardové náklady vložené do tohoto projektu se vrátí až v roce 2035.
Správa mostu je pyšná na fakt, že toto spojení je bezpečnější než většina evropských dálnic. I proto jsou tu řidiči vyzváni, aby před vjezdem na most zkontrolovali, zda mají dostatek benzinu, aby si naladili rádio na jednu ze tří stanic s informacemi o dopravě, aby respektovali nejvyšší povolenou rychlost, v tunelu nechávali delší odstup od ostatních vozidel a vždy sledovali světelné tabule.
V případě potíží je možné využít nouzových telefonů, které jsou na mostě rozmístěny ve vzdálenosti 650 metrů a v tunelu jen 88 metrů, přičemž naproti každému z nich je i nouzový východ do bezpečnostního tunelu.