Thames Barrier - Anglie, Londýn
Základní informace
Thames Barrier je pohyblivá protipovodňová bariéra, která se nachází na řece Temži v oblasti Silvertown u New Charltonu. V provozu je od roku 1982 a chrání Londýn před záplavami, vysokými přílivy a bouřemi ze Severního moře. Thames Barrier jedno z největší protipovodňové zařízení na světě.
Měří 520 metrů a náklady na stavbu činily cca 500 milionů liber. Pohyblivá vrata reagují na situaci na řece a během 90 ti minut se mohou celá uzavřít a vytvořit tak nepropustnou přehradu. Lodě mohou, v případě otevřených vrat, volně proplouvat pomocí stavidel.
Stavba Thames Barrier
Hladinu řeky Temže ovlivňuje příliv a odliv Severního moře, do kterého ústí. Proto bylo potřeba zbudovat protipovodňovou bariéru. Koncepci rotačních bran vymyslel Reginald Charles Draper. Funkční model sestrojil v roce 1950 v domě jeho rodičů v Pellatt Grove, Wood Green v Londýně. Umístění u New Charltonu bylo zvoleno kvůli rovnému břehu a dostatečně silnému podloží pro podporu bariéry. Práce na stavbě byly zahájeny v roce 1974 a dokončeny v roce 1982. Bariéra byla slavnostně otevřena dne 8. května 1984 královnou Alžbětou II. Bariéra rozděluje řeku Temži na několik úseků – čtyři úseky po 61 metrech a dva po 30 metrech jsou splavné, dále jsou zde čtyři menší nesplavné úseky. Thames Barrier má 10 ocelových bran, které když se zvednou, jsou vysoké jako 5ti patrová budova a každá z nich váží 3300 tun. Uzavření všech 10 bran trvá asi 1,5 hodiny. Informace o potencionálním přílivu přichází z meteorologických družic, ropných plošin nebo pobřežních stanic.
Jak bariéra na Temži funguje
Bariéra je spuštěna, když se na řece Temži, na místě Teddington Weir ukazuje, že by hladina vody mohla v centru Londýna přesáhnout 4,87 m. Asi 9 hodin předtím, než příliv dosáhne bariéry a spustí se protipovodňová ochrana, jsou vydány výstrahy k uzavření říční dopravy a uzavření vedlejších bran. Stejně jako bariéra Thames Barrier, se musí uzavřít i menší vrata podél části řeky Temže nazvané Thames Tideway (bariéra Barking Barrier, zdymadla King George V Lock gate, bariéra Dartford Barrier a brány v docích Tilbury Docks a Canvey Island). Jakmile jsou všechny tyto vrata uzavřené, bariéra Thames Barrier může být také uzavřena.
Bariéru původně provozovala společnost Greater London Council pod vedením Raye Hornera. Poté, co byla společnost v roce 1986 zrušena, byla provozována úřadem Thames Water Authoritiy a poté National Rivers Authority. Od dubna 1996 úřad přešel pod agenturu Environment Agency.
Bariéra byl původně navržena k ochraně Londýna před velkou vodou až do roku 2030. V době její konstrukce měla být bariéra používána 2–3 krát za rok. V dnešní době je však používaná 6–7 krát za rok. Nedávná analýza však, navzdory globálnímu oteplování a vzestupu hladiny moře, prodloužila životnost bariéry až do roku 2060–70. Od roku 1982, kdy je bariéra v provozu, byla uzavřena více než 170krát. Jednou měsíčně se testuje její uzavření a jednou za rok se mechanismus uzavírání a otevírání bariéry testuje plně.
Bariéra je přístupná veřejnosti.
Zdroje:
http://www.visitlondon.com/…ation-centre#…
http://cs.wikipedia.org/…Barrier_Park
http://www.radynacestu.cz/…ry-na-temzi/